Αναρτήθηκε από: ΚΑΛΥΜΝΙΚΟΙ ΑΝΤΙΛΑΛΟΙ | 23/05/2010

“Όσους νόμους και να κάνει η Ελλάδα δεν αλλάζει τίποτα εάν δεν τους τηρεί …!” ή αλλιώς: η ιστορία μιας επένδυσης που θα μπορούσε να είχε αλλάξει την όψη του Αιγαίου…

Επιβάτες που επιβιβάζονται σε σκάφος της AirSea στη ΚάλυμνοΟ καναδός επιχειρηματίας Steve Earle ταξίδεψε στην Ελλάδα με  σχέδια για αυτό που έμελε παρά λίγο  να γίνει   μια ανθηρή επιχείρηση σε ένα ηλιόλουστο νησιωτικό πλούσιο κράτος  : Μία αεροπορική εταιρεία με υδροπλάνα.
Αλλά η εταιρία του  κ. Earle, η AirSea Lines, χρεοκόπησε πέντε χρόνια αργότερα το 2008 – παρεμποδίστηκε σε μεγάλο βαθμό, λέει, από τη γραφειοκρατία της κυβέρνησης. " Την  σκότωσαν  από αδράνεια," λέει. "Η Ελλάδα είναι μια “σκληρή”   πραγματικότητα."

Η οδύσσεια της AirSea δίνει με γλαφυρό τρόπο  ένα από τα βασικά προβλήματα που εμποδίζουν την Ελλάδα να δημιουργήσει την οικονομική ανάπτυξη που χρειάζεται για να αντιμετωπίσει βαριά χρέη της  :

Οι επικριτές επισημαίνουν  ότι ένας εκτεταμένος δημόσιος τομέας  προσπαθεί να εξασφαλίσει την επιβίωσή του μέσα από ένα αδιαφανές μωσαϊκό τελών, φόρων και της γραφειοκρατίας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι το διοικητικό βάρος της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα – η  αξία των εργασιών που διατίθενται για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας  – που σημειωτέον επιβλήθηκε από το κράτος-είναι ισοδύναμο με το 7% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, το διπλάσιο της ΕΕ

Το γεγονός  αυτό έχει αποθαρρύνει τους ξένους επενδυτές, οι οποίοι θα μπορούσαν να είναι μια πιθανή πηγή ανάπτυξης, τώρα που η ελληνική οικονομία συμπιέζονται από τα μέτρα λιτότητας που αποσκοπούν στην αποφυγή της εθνικής χρεοκοπίας. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις το περασμένο έτος ήταν € 3800000000, ή 5,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων-περίπου το ίδιο με τη Βουλγαρία, πρώην κομμουνιστική γείτονα με τα δύο τρίτα του πληθυσμού στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη.

Ο  τουρισμός είναι  μια από τις  κύριες πηγές εισοδήματος στην Ελλάδα. Αλλά παρόλο τις υπέροχες ακτές της χώρας και τα αρχαία μνημεία, πολλοί επισκέπτες είναι  νέοι που ταξιδεύουν με πενιχρά εισοδήματα. Πολλοί  επιχειρηματίες προσπαθούν να προσελκύσουν μεγαλύτερου εισοδήματος  τουρίστες αλλά σκοντάφτουν στους αδέξιους χειρισμούς της κυβέρνησης που διώχνουν τους επιχειρηματίες μακριά .

Το περασμένο  Αύγουστο ,  για παράδειγμα, η Αθήνα επέβαλε ένα νέο φόρο επί των σκαφών αναψυχής, σε μια προσπάθεια να κλείσει κάποιο κενό στο προϋπολογισμό της. Σε  σκάφοι 43 πόδια μήκους , με  ξένη σημαία επιβλήθηκε  $ 5.265 το χρόνο, αν είχαν περάσει περισσότερες από 40 ημέρες το χρόνο στα ελληνικά νερά από τον Μάρτιο του 2009.  Για ένα 98-πόδια σκάφος, το ποσό ανέβαινε στα  $ 27.000.

Ο νέος φόρος ήταν απλά ένα “ξεζουμιστής για πλούσιους οπότε έφυγαν”  στερώντας τη τόσο απαραίτητη πηγή για τη μισθοδοσία των πληρωμάτων, λιμενικά τέλη, φόρους επί των καυσίμων και την εγχώρια δαπάνη, λέει ο Peter Custer, υπεύθυνος μάρκετινγκ και  διευθυντής πωλήσεων της ε PrivatSea Yachting, μια επιχείρηση με γιοτ στην Αθήνα.

Ένας εκπρόσωπος βέβαια , του Υπουργείου Οικονομικών αναφέρει  ότι η Ελλάδα έχει υπό  αναθεώρηση επί του παρόντος το φορολογικό της σύστημα.

Ο κ. Earle, καναδός επιχειρηματίας ακινήτων, πήρε την  ιδέα για μια Ελληνική Εταιρία Υδροπλάνων από ένα Ελληνο-Καναδό  φίλο, τον κ. Μιχάλη Πατέλλη, ο οποίος χρηματοδοτεί από το Βανκούβερ εξερευνήσεις  πετρελαίου και φυσικού αερίου  . Από το γραφείο του με θέα το λιμάνι  , ο κ. Πατέλλης έβλεπε τα υδροπλάνα που απογειώνονταν  και προσγειώνονταν  κάθε λίγα λεπτά.

"Σκέφτηκα πως  τα υδροπλάνα θα ήταν τέλεια”  για την Ελλάδα, έλεγε  ο κ. Patellis, ο οποίος αναφέρει ότι όταν επισκέπτεται  την οικογένεια του στη Κάλυμνο  ξοδεύει περίπου 20 ώρες σε ένα πλοίο για να πάει από την Αθήνα δηλαδή από το λιμάνι του Πειραιά προς το νησί του , το σπίτι του, την Κάλυμνο. Ο κ. Earle σκέφτηκε πως  τα  υδροπλάνα είναι μια καλή λύση , έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν πλούσιους επισκέπτες του Σαββατοκύριακου που θα αξιοποιούσαν την ενδο-νησιωτική επικοινωνία με άλλο τρόπο . Λογικό μιας και  στην Ελλάδα υπάρχουν  200 περίπου κατοικημένα νησιά, λιγότερα από 30 έχουν  αεροδρόμιο.

Αν και  συστάθηκε το 2003, η εταιρία κινήθηκε γρήγορα, με τον κ. Earle ως διευθύνων σύμβουλος και το κ. Πατέλλη ως διευθύνων σύμβουλος. Ξεκίνησε μεταφέροντας επιβάτες το 2004. Ο τότε Υπουργός Μεταφορών στην Ελλάδα πέταξε μάλιστα σε μία από τις πρώτες πτήσεις του. Η κυβέρνηση της  Ελλάδας έλπιζε ότι τα υδροπλάνα θα έφερναν  πιο πλούσιους  τουρίστες στα απομονωμένα νησιά, και οι πολιτικοί εμφανίστηκαν  να φωτογραφίζονται, με στελέχη της AirSea ,το 2006 ως μια ελπιδοφόρα επένδυση.

Μια από τις πρώτες γραμμές της AirSea ήταν ανάμεσα στην Κέρκυρα, ως  έδρα,  και τους Παξούς, η οποία έχει περίπου 2.000 κατοίκους. Το ταξίδι διαρκούσε 90 λεπτά με το καράβι, 15 λεπτά για το υδροπλάνο.
Η εταιρεία μετέφερε μια δωδεκάδα  επιβάτες έξι φορές την ημέρα. Ποδοσφαιρικές ομάδες πέταξαν για ενδο-νησιωτικά παιχνίδια . Ηλικιωμένες γυναίκες, ντυμένες στα μαύρα, επισκέφθηκαν την οικογένεια τους . Μάλιστα,  στους Παξούς ορισμένα εστιατόρια άλλαξαν τις ώρες τους για να ταιριάζουν στα δρομολόγια των πτήσεων, λέει ο κ. Earle.

Στο απόγειό της, από τον Ιούνιο στο Σεπτέμβριο του 2008, η AirSea πέταξε 11.800 επιβάτες, χρησιμοποιώντας τρία αεροσκάφη, μεταξύ 12 προορισμών.

Όμως, σύντομα μετά την έναρξη των εργασιών , στελέχη της εταιρείας διαπίστωσαν αλλαγή στάσης της κυβέρνησης , παρά την αρχική θετική στάση της .

Δεν υπήρχε δίκαιο που να διέπει τη λειτουργία των υδροπλάνων ή σαφή ρυθμιστική αρχή, ώστε η εταιρεία αναγκαζόταν κάθε φορά να  ζητά άδεια από διάφορα υπουργεία και τις τοπικές κυβερνήσεις. Ο κ. Πατέλλης  λέει ότι πραγματοποιήθηκαν περισσότερα από 300 επισκέψεις  σε αστυνομικά τμήματα για να παίρνει πιστοποιήσεις  για το γνήσιο της υπογραφής του , λόγω της κυβερνητικών γραφειοκρατικών διαδικασιών. .

Η εταιρία έπρεπε  να εγγυάται τις  τεχνικές προδιαγραφές  κάθε πλωτής εξέδρας που χρησιμοποιούνται στις  επιβιβάσεις και  επέπλεε , στο Λιμενικό Σώμα,  μέρος του Ελληνικού Υπουργείου Εμπορικής  Ναυτιλίας  .

Συνεχίζοντας ο  κ. Earle και ο κ. Πατέλλης , αναφέρει ένα άλλο περιστατικό , πως ένας υπάλληλος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας τους είπε ότι ήθελε Έλληνες πιλότους  στο υδροπλάνα. Η εταιρεία άρχισε να εκπαιδεύει σε αυτά αυτούς που όπως λένε  ορισμένοι , “ τους πρώτους πιλότους υδροπλάνων  στην Ελλάδᨔ.  Έξι μήνες αργότερα το παίρνουν πίσω και τους λένε πως Ευρωπαίοι πιλότοι θα ήταν καλά  μια χαρά.

Τέλος πάντων , η AirSea άρχισε  να γίνεται κερδοφόρα το Μάιο 2008. Αλλά η εταιρεία έχει ήδη χρησιμοποιήσει  € 25,000,000 (30.500.000 δολάρια), επενδυμένα στην επιχείρηση ,επιπλέον 2 εκατ. € από τα  έσοδα .

Όταν η οικονομική κρίση φάνηκε  τον Οκτώβριο εκείνο , ένας επενδυτής ο οποίος είχε υπογράψει  να διαθέσει επιπλέον € 10,000,000 στην εταιρεία αποτραβήχτηκε. Οι διευθυντές της AirSea  αποφάσισαν ότι δεν μπορούσε να συνεχίσει η εταιρία.

Η αεροπορική εταιρεία  πέταξε την τελευταία του πτήση τον Οκτώβριο του 2008.

Ο κ. Earle λέει ότι η κυβέρνηση    σίγουρα έχει ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης  …  Ωστόσο, πιστεύει ότι εάν η εταιρεία είχε καταφέρει να γίνει κερδοφόρο νωρίτερα και να επεκταθεί γρήγορα, θα είχε ξεπεράσει  την οικονομική κρίση.
Εξέφρασε πολλές ελπίδες για την απλούστευση των καθορισμένων γραφειοκρατικών διαδικασιών. «Η Ελλάδα μπορεί να κάνει όλες τις αναγκαίες νομοθετικές θέλει», είπε, αλλά δεν θα κάνει καμία διαφορά αν δεν μπορεί να τις εκτελέσει.

πηγή: The wall street journal

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: